Netwerken en crowdfunding, een gouden combinatie

crowdfunding-shutterstock_270504203

Netwerk als succesfactor 

Als ondernemer is een sterk netwerk een van de succes bepalende factoren voor je bedrijf. Via netwerken kan je kennis en ervaring uitwisselen, waarmee jij en je netwerkpartners verder komen bij het ondernemen. Daarnaast kom je via netwerken direct en indirect aan klanten.

Als je bijvoorbeeld een goede adviseur zoekt zoals een boekhouder, accountant, fiscalist , websitebouwer, social media expert of advocaat, kan je de ervaring uit je netwerk gebruiken en suggesties vragen.

Zaaien en oogsten

Een netwerk opbouwen en onderhouden kost tijd en energie. Het is vooral geven zonder direct iets terug te verwachten en op termijn te oogsten. Naast bovenstaande mogelijkheden is er sinds de opkomst van crowdfunding een extra optie bij gekomen. Je kunt je netwerk ook vragen te investeren in je bedrijf. Dat kon natuurlijk altijd al, maar het is normaler geworden en er is een systeem dat het faciliteert via crowdfundingplatforms.

Groei crowdfunding

Financiering via netwerken, oftewel crowdfunding, heeft in Nederland en daarbuiten een enorme groei doorgemaakt. In 2015 ging het om een bedrag van 128 miljoen euro. Dat is een verdubbeling ten opzichte van het jaar ervoor.

  • 2012: 14 miljoen euro
  • 2013: 32 miljoen euro
  • 2014: 64 miljoen euro
  • 2015: 128 miljoen euro
  • 2016: 170 miljoen euro

Wereldwijd is er in 2011 voor 1 miljard aan crowdfunding opgehaald. In 2014 was dat al gestegen tot 12,5 miljard.

Bedrag per project

Het gemiddelde bedrag dat per project met crowdfunding bijeen werd gebracht in Nederland ligt hoger dan voorgaande jaren. Het gemiddelde lag in 2015 op 35.000 euro. Bij ondernemingen is dat gemiddelde het hoogst met 90.000 euro per plan. Bij creatieve projecten ligt het gemiddelde op 11.000 euro.

Eigen netwerk eerst mobiliseren

Voordat je start met een crowdfunding campagne is het verstandig je eigen, warme netwerk te vragen te investeren. Dit geeft je campagne een vliegende start en zal investeerders, die je nog niet goed kennen, sneller over de streep trekken. Uiteraard moet je een goede pitch hebben en een goed idee. Houdt er rekening mee dat je vaak naast een online aanwezigheid op een platform, via video en social media, ook offline via persoonlijke gesprekken en presentaties jezelf en je concept voor het voetlicht moet brengen.

Crowdfundingscan

Om snel inzicht te krijgen in de vraag of crowdfunding bij jouw situatie past, is de crowdfundingscan ontwikkeld door de Kamer van Koophandel en crowdfunding adviesbureau Douw & Koren. Via het beantwoorden van een paar korte vragen, krijg je een idee of crowdfunding past bij jou en jouw onderneming. Een belangrijk onderdeel daarbij is de omvang en de kwaliteit van je netwerk. Als je meer mensen kent en een groot deel van die mensen is bereid te investeren, is de potentie groter. In de scan vind je informatie over aantallen die nodig zijn.

Als je netwerk (nog) te klein is, zal je eerst je netwerk verder moeten opbouwen en/of op zoek moeten naar alternatieve financiering

Hieronder kan je de scan invullen.

Doe de crowdfunding scan

Tips over netwerken

Meer informatie over hoe je kunt netwerken vind je hier:

Lees meer over hoe je kunt netwerken

Meer informatie over waar je kunt netwerken vind je hier. Je kunt in het overzicht zoeken op soort netwerk, branche en regio.

Lees meer over waar je kunt netwerken

KvK Financieringsdesk

Vragen over geldzaken en financiering?

Bel 0800-1014 op werkdagen tussen 8.30 en 17 uur.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s