Hoe je als MKB-er weer Startup kan worden in 7 stappen

Ik, Startup?

De naam Startup, die is toch alleen voor starters. Als je het nauw neemt wel ja. Maar het Startup zijn is al lang niet meer alleen weggelegd voor die klussende tieners in de garage. In de VS bestaan Startups van 15 jaar oud met 1000+ werknemers. En zie jij Soundcloud, Pinterest en Instagram niet nog steeds een beetje als nieuwkomers? De Startup is eenieder met ambitie en groeipotentie. En natuurlijk liefst ook met de juiste skills en capabilities. Gooi het roer om en noem jezelf Startup. Dan klotst meteen de positieve vibe tegen de plinten.

  1. Ambitie

De eerste stap is ambitie. Hoe graag wil jij vooruit? Of vind je het eigenlijk wel best zo. Na het stellen van een ambitie volgt in de regel een belofte aan jezelf om die waar te maken. En het voelt of je daar dingen voor op moet geven: het kost moeite, tijd geld. Hard werken doe je waarschijnlijk wel, maar werk je ook slim? En krijg je er dan niet veel meer voor terug? Het kan natuurlijk ook zijn dat je vindt dat je voldoende levenservaring hebt opgedaan, je piek hebt bereikt en bent uitgeleerd. Blijf dan vooral doen wat je doet. Zo niet, leg die lat omhoog en ga ervoor!

2. Digitaliseer

Waarschijnlijk is jouw bedrijf op dit moment nog niet schaalbaar. Veel van de werkzaamheden zijn handwerk en mensenwerk. Om mee te kunnen is het cruciaal om alle mogelijke bedrijfsprocessen te digitaliseren en automatiseren. Mensen inzetten voor standaard werk is duur, tijdrovend en foutgevoelig. Het keyword voor Startups is een schaalbaar business model. En automatisering en digitalisering zijn daarvoor de basis.

3. Begrijp je klant

Als jij weet hoe je gebruikers zich gedragen, weet wat ze willen en ook wat ze zelf nog niet weten dat ze willen, neem je voorsprong op je concurrentie. Veel bedrijven hanteren niet voor niets de slogan ‘Klant is koning’. Zo is dat en dat blijft zo. Maar de klant komt niet meer uit zichzelf naar je toe, en al helemaal niet meer fysiek. Ga er daarom op uit! Spreek zoveel mogelijk klanten, leer hen te begrijpen en toets je ideeën.

4. Experimenteer

Vraag 100 ondernemers met wetenschappelijke achtergrond wat de universiteit hen heeft gebracht en wat zij daarvan nog dagelijks gebruiken. 99 zegt dan dat ze er niets meer mee doen of het leuke algemene vorming was. Maar wetenschappelijke scholing leverde hen wel degelijk iets op: onderzoeksmethodiek. Het doen van onderzoekjes, opstellen van experimenten, hypothesen toetsen. Essentiële skills om er vroegtijdig achter te komen wat vooral niet werkt! Hoe eerder je dat weet, des te sneller kun je dat idee loslaten. Zoals Thomas Edison al zei: “Ik heb niet gefaald, ik heb alleen 10.000 manieren gevonden hoe het niet werkt”.

5. Meten is weten

De basis voor ieder experiment is natuurlijk het verzamelen van bewijs. En nog nooit was dat gemakkelijker dan nu. Vandaag de dag zijn er ongelofelijk veel analytics tools, data collectors, trackers en dashboards die bovendien grotendeels geautomatiseerd en zeer gebruiksvriendelijk werken. Dus verzamel je websiteverkeer, duik in die tabellen, leer wat conversie, bouncerate, returning visits en retention betekenen. En vind daarmee bewijs voor je aannames.

6. Onderscheid jezelf

A dime a dozen. Als MKB’er kun je er nog mee weg komen. Je hebt immers aan een deel van de markt voldoende om je broek op te houden. Maar als Startup kijk je verder. Marktleider in jouw segment en in jouw markt. In heel Europa of wereldwijd. Wat maakt jou dan onderscheidend van die anderen? Wat maakt jou de beste? Als bescheiden Nederlanders vinden we het knap lastig om dat te vertellen. Laat het van je af vallen. Want waarschijnlijk bén jij gewoon ergens de beste in. Daar horen dan hippe woorden bij als Unique Selling Point, Unique Buying Point of Outstanding Business Model.

7. Spreken is zilver, groeien is goud

Groeien, daar ga je voor. En het liefst nog exponentieel. Dan zijn investeringen nodig. En dat wil zeggen risicokapitaal ophalen. Doorrekenen, pitch deck maken, netwerken, investeerders vinden en overtuigen. Pitchen, pitchen, pitchen. En is dan het geld binnen en begint het echte werk pas. Deze mindset heeft ook het succes van jouw voorgangers bepaald. Op enig moment geloofden zij: “Ik heb liever 15% van heel veel, dan 100% van weinig. En daarmee zijn zij de status van Startup ontgroeid en gaan zij nu te boek  als Scale-up. Maar dat is weer een ander verhaal.

Aan de slag: Digitale goodiebag voor ambitieuze startups

Lees ook: Startup in Nederland!

Vragen over financiering of geldzaken, kijk op kvk.nl/financiering of bel de KvK Financieringsdesk 0800-1014

Een gedachte over “Hoe je als MKB-er weer Startup kan worden in 7 stappen

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.